درمان اوتیسم

درمان اوتیسم

اوتیسم یا درخودماندگی نوعی اختلال نورولوژیکی و اختلال رشدی محسوب می شود.  که با رفتارهای ارتباطی و کلامی غیر طبیعی قبل از ۳ سالگی مشخص می شود. اوتیسم در پسران شایع تر می باشد . عواملی مانند جایگاه اجتماعی پدر و مادر در آن تاثیری ندارد .  این اختلال بر رشد طبیعی مغز تاثیر می گذارد و بسیاری از بخشهای مغز را تحت تاثیر قرار می دهد. 

اوتیسم بیماری نیست بلکه یک اختلال است ( بیماری پاسخ پاتوفیزیولوژیک به یک محرک خارجی مثل میکروبها و یا داخلی مثل سلول‌های سرطانی است. )  اما اختلال به علت تفاوت در فعالیت های ساختاری یا عملکردی اجزای بدن حاصل می شود. در ایران از هر ۱۵۰ نوزاد یک کودک مبتلا به اختلال اوتیسم می‌شود

اوتیسم اختلال نورولوژیک، که سبب تخریب روابط فردی ( کلامی، حسی و ...)  می گردد.

نشانه های اوتیسم

 

سه نشانه اصلی اوتیسم

۱.آسیب‌پذیری در تقابلات اجتماعی ( روابط فردی اجتماعی)

۲.آسیب پذیری در ارتباط (کلامی، چشمی ، حسی)

۳.علایق محدود و رفتارهای تکراری 

 

 

 

 

سایر ویژگی ها

  •  تغذیه غیرطبیعی

  • ناتوانی در ایجاد آوا یا همان صدا درآوردن ،یا اشاره کردن در یک سالگی

  •  ناتوانی در بیان کلمات در ۱۶ ماهگی

  • بیان عبارات دو کلمه ای در دو سالگی

  • عدم واکنش به صدا کردن اسم

  • از دست دادن زبان یا مهارت های اجتماعی

  • وسواس در ردیف کردن وسایل اسباب بازی

  • ناتوانی در لبخند زدن یا واکنش گرایی اجتماعی

  • واکنش نامعمول (کم یا زیاد) در واکنش به دریافت های حسی چون لمس  بو مزه و صدا

 

دلایل اوتیسم

اوتیسم از چندین اختلال مختلف مانند اختلالات عصبی ژنتیکی محیطی و ایمونولوژیکی ایجاد می شود. پیش‌تر به اشتباه گمان می‌شد که بچه های اوتیستیک (دارای اختلال اوتیسم ) از مادران  روحیه سرد و بی عاطفه متولد می شوند . دلیل اصلی شروع کننده این اختلال  هنوز کشف نشده است .

نتیجه تحقیقات نشان می دهد که زمینه ژنتیکی در اوتیسم موثر است اما باید توجه داشت که یک ژن خاص یا توالی ژنی خاص به تنهایی نمی تواند علت اوتیسم باشد تاثیر عوامل محیطی را نمی‌توان در اختلال اوتیسم نادیده گرفت  این اختلال در مناطقی که گاز های انباشته شده و کارخانه ها بیشتر است  شایع تر میباشد. انباشته شدن فلزهای سنگین مثل سرب و جیوه در محیط زیست و بدن انسان می‌تواند از عوامل ایجاد ایجاد اتیسم باشد

دلیل اصلی اوتیسم : هنوز به درستی مشخص نیست، گمان بر پیش زمینه ژنتیکی و مسمومیت با فلزات سنگین سرب و جیوه 

 

درمان اوتیسم

 

درمان های ابتدایی 

در گذشته گمان بر این بود که اوتیسم نوعی بیماری شدید روانی می باشد، و بیشتر  درمان های روانپزشکی استفاده می شد. مانند ؛ استفاده از شوک الکتریکی که امروزه برای بیماری های حاد روان استفاده میشود . این درمان تاثیر بر اوتیسم نداشته است. 

 تغذیه اوتیسم

یکی از این روشها روش رژیم غذایی برای درمان اختلال طیف اوتیسم می باشد. رژیم غذایی بدون گلوتن و کازئین رایج ترین ایده در زمینه کاهش علائم اختلال طیف اوتیسم می باشد.

 

درمان دارویی

برای درمان قطعی اوتیسم تاکنون دارویی ساخته نشده ، و دارو های فعلی  تنها در کنترل علایم اوتیسم موثر هستند. برای نمونه نشانه هایی مانند مشکلات خواب، بی قراری ها،  قشقرق به پا کردن از نشانه های اوتیسم است که تنها با دارو هایی که متخصص روانپزشکی تجویز می کند قابل کنترل است. 

توانبخشی درمان نوین برای اوتیسم

اوتیسم نه تنها ارتباط فرد با محیط را مختل می کند سبب آسیب به ارتباط با محیط می شود. از سنین آغازی کودک با ارتباط با پیرامون خود مهارت های زندگی را می آموزد در حالی که پردازش حس در اوتیسم این یادگیری را مختل می کند. تخصص های توانبخشی کمک به بهبود حسی و درکی فرد مبتلا به اوتیسم می کند تخصص های کاردرمانی و گفتاردرمانی اصلی ترین روش بهبود فرد مبتلا به اوتیسم است.

 

 

 

 

کاردرمانی

متخصصین کاردرمانی، به بهبود درک حسی، شناختی و حرکتی کمک می کنند و  می تواند به آموزش  مهارت های اجتماعی و استقلال در کارکرد روزانه در فرد کمک ویژه نماید. 

 

گفتاردرمانی 

متخصصین گفتاردرمانی  با تمرکز بر آموزش های کلامی و درک شنوایی، بیشترین کمک را به افزایش ارتباط کلامی و گفتاری فرد کمک می کند.

 

تنبیه روشی نادرست 

بیشتر خانواده ها در برابر بی قراری ها و رفتار های کودک اوتیسم از روش تنبیه استفاده می کنند که این روش هیچگونه بهبودی در روابط و رفتار کودک ایجاد نخواهد کرد و باید دانست که بی توجهی این کودکان به خواسته های شما لج بازی نیست، بلکه بخاطر نداشتن درک صحیح از محیط است. باید توجه کنید تنها روش پذیرفته برای درمان اوتیسم  درمان دارویی در کنار توانبخشی به صورت بلند مدت می باشد و نمی توان به بهبودی رفتار در کوتاه مدت امیدوار بود. 

 

 

 


ثبت نظرات



نظرات کاربران


باما در ارتباط باشید